Budapest, 2010. április 16. – Több jelentős bank is érdeklődik a Magyar Nemzeti Bank kezdeményezésére létrejött Pénziránytű Alapítvány és a MasterCard által az „Év Bankja” díjsorozat keretében közösen meghirdetett, a kereskedelmi bankok által elnyerhető „Pénzügyi kultúra fejlesztése terén legaktívabb bank” cím iránt – derült ki a tegnapi, az alapítvány által megrendezett tájékoztatón, ahol a cím odaítélésének szempontrendszerét és a zsűri összetételét is ismertették.
A tájékoztatón szó esett a „MasterCard – Év bankja” megmérettetésről, valamint az újonnan meghirdetett „Pénzügyi kultúra fejlesztése terén legaktívabb bank” kategória odaítélésének módjáról. Amellett, hogy figyelembe veszik a már megvalósult programokat, az értékelési szempontok nagy hangsúlyt fektetnek arra is, hogy a pályázók a közösen kezdeményezett, és a lakosság több szegmensére is kiterjedő akciókban gondolkodjanak. A tájékoztató nem titkolt célja volt, hogy még a díj idén első alkalommal történő odaítélése (2010. ősze) előtt olyan új kezdeményezésekre ösztönözze a piaci szereplőket, amelyeket a pályázati anyagukban idén ugyan még csak vázlatosan szerepeltethetnek – mivel a zsűri az odaítélés előtt eltelt egy évben megvalósult akciókat értékeli –, de a következő évben már jelentős súlyuk lehet a pályázatok elbírálásakor.
A zsűri tagjainak felkérésekor a cél az volt, hogy minél több szempont érvényesüljön az elbírálás során, így a fogyasztóvédelem, a média, a tanácsadás és a tudományos élet elismert szakemberei egyaránt részt vesznek a pályázatok értékelésében.
A zsűri tagjai a következők:
– dr. Várhegyi Éva, a Pénziránytű Alapítvány kuratóriumának elnöke, a Pénzügykutató Zrt. tudományos tanácsadója
– dr. Dietz Gusztávné, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke
– Papp Emília, a HVG újságírója
– Szép Péter, a Scale Consulting alapító partnere
– Muraközy Balázs, az MTA Közgazdaságtudományi Intézet tudományos munkatársa
A díjat meghirdető szervezetek remélik, hogy az új díj rövid idő alatt – a már korábban létező kategóriákhoz hasonlóan – presztízs-értékűvé válhat, és a cím elnyerésének lehetősége újabb ösztönzést ad a kereskedelmi bankoknak arra, hogy a lakosság pénzügyi jártasságát növelő kezdeményezéseket hívjanak életre.
Örömmel tapasztaljuk, hogy a MasterCard – Év bankja díj évről évre ismertebbé és elismertebbé válik mind a szakma, mind a nagyközönség előtt – mondta Gauder Milán, a MasterCard Europe regionális igazgatója.
Tavaly két újdonság is szerepelt a programban. Az „Az év ifjú bankára“ címért azok a fiatal banki szakemberek szállhattak versenybe, akik ifjú koruk ellenére, egy-egy intézmény, vagy akár az egész szektor szempontjából fontos feladatot láttak el, és kiemelkedőt alkottak 2008-2009 során. „A válságot legjobban kezelő bank“ kategóriát pedig azért hoztuk létre, hogy megtudjuk, mely bankok voltak képesek a világválság magyar gazdaságra gyakorolt negatív hatásait a leginkább enyhíteni.
A társadalmi felelősségvállalás területén már harmadik éve mérettettnek meg a résztvevő pénzintézetek, hiszen ma már egyre többen vallják: a tradicionális piaci értékek mellett a felelős társadalmi magatartás is meghatározó értékmérője egy vállalat tevékenységének.
Legnagyobb megelégedésünkre a bankok is pozitívan fogadták és üdvözölték az új kategóriát. Ezek a sikerek azonban, tudjuk, nem adhatnak okot a pihenésre, így minden évben újabb és újabb elemekkel bővítjük a versenyt. Ezért is fogadtuk örömmel a Pénziránytű Alapítvány kezdeményezését és üdvözöljük a programban a „Pénzügyi kultúra fejlesztése terén legaktívabb bank” kategóriát.
Bízunk benne, hogy ez az új díj is további motivációt jelent a bankoknak átfogó programok megvalósítására, továbbvitelére.
A Pénziránytű Alapítvány működésének célja, hogy célcsoportokra lebontott programjainak eredményeként a hazai lakosság növekvő hányada legyen tisztában az alapvető, élethelyzetében releváns pénzügyi fogalmakkal és összefüggésekkel, tudja értelmezni a gazdasági-pénzügyi információkat és hatásukat, és képes legyen mindennapi pénzügyei terén tudatos, felelős döntéseket hozni.